Hore
Jazykový pobyt „Na vlastnej koži“ alebo ako sme preverovali jazykové školy na Malte

Už dlhšie som rozmýšľala o jazykovom pobyte na Malte.

Bolo to už dávnejšie, čo som hneď po skončení vysokej školy odišla na rok do zahraničia za prácou, konkrétne do Anglicka, kde som tiež súčasne absolvovala jazykový pobyt. Navštevovala som pravidelne jazykovú školu pre medzinárodných študentov a musím povedať, že som mala skvelú lektorku, ktorá so mnou dokázala zázraky, pretože som za jeden rok postúpila z úrovne A1 na úroveň B2. Bola to však aj moja iniciatíva, pretože som sa angličtinu učila hocikedy sa dalo.

Jazykový pobyt na Malte je skvelá voľba.

Veľa sa však odvtedy zmenilo a ako reprezentant Medzinárodnej Jazykovej Agentúry som síce jazykové školy v zahraničí navštívila, aj som videla triedy, vybavenie, rozprávali sme sa s personálom aj vedením, ale v triede som ako študent nikdy nesedela.

Jazykový pobyt Malta na vlastnej koži, mnajdra.

A tak som sa rozhodla vyskúšať si jazykový pobyt, ktorý predávame našim klientom na vlastnej koži. A to nielen ja, ale celá moja rodinka.

Vybrali sme sa teda v júli na jazykový pobyt na Maltu celá rodina!

Po mojom návrhu stráviť dovolenku trochu netradične som dostala tieto odpovede: Moja dcéra bola nadšená, pretože už minulý rok na jazykovom pobyte na Malte bola, môj manžel nadšený nebol, dokonca to úplne zavrhol, pretože sa nehodlal učiť angličtinu a vstávať do školy v čase svojej dovolenky. Toto som časom nejako vyriešila – predsa len som skúsená obchodníčka.

Vybrali sme sa teda v júli na jazykový pobyt na Maltu, „preverovať“ jazykové školy.

Jazykový pobyt Malta na vlastnej koži, celá rodinka.

Na vlastnej koži sme si  každý z nás vyskúšali jazykový pobyt. Ja, môj manžel a moja 13 ročná dcéra Nika. Výsledkom našej „previerky“ bol 11 dielny seriál v podobe krátkych videí na youtube a kopec vlastných fotografií z výletov po Malte.

Jazykový pobyt na Malte – priebeh

Príchod na letisko

Po príchode na Maltu nás na letisku čakal vodič taxi služby, ktorú nám objednala škola. Moju dcéru prebral delegát zo Sprachcaffe a spolu s ďalšími mladými ľuďmi ju odviezli do rezidencie v jej vekovej kategórii. Ja a môj manžel  sme ešte chvíľu čakali na jedného pasažiera, ktorý mal prísť tak ako my, ale nakoniec neprišiel.

Medzitým som našla na zemi jednému chlapcovi pas, ktorý mal asi 12 rokov, bol z Belgicka, pobehoval po letisku, niekoho hľadal a nevedel ani zaťať po anglicky. Ani nevedel, že stratil pas. Nakoniec sa všetko vyriešilo.

Po nástupe do taxíku  nám vodič odovzdal informačný balíček spolu s kľúčmi od apartmánu a vyložil nám batožinu až ku vchodovým dverám.

Jazykový pobyt Malta na vlastnej koži, balíček

Naši spolubývajúci

Na druhý deň sme sa zoznámili s našimi spolubývajúcimi: Dmitrij  z Kazachstanu a Johnson z Kolumbie – obaja veľmi príjemní ľudia. Tiež boli na jazykovom pobyte ako my, ale dlhšie. Dmitrij na 8 týždňov a Johnson na polroka. Stretávali sme sa väčšinou pri raňajkách alebo večer. Vždy sme hodili reč, takže toto bolo super na komunikáciu v angličtine. Apartmán bol veľký a kuchyňa bola super vybavená. Takže na apartmáne sme si varili aj piekli.

Prvý deň v škole –English Language Academy, škola sa pred rokom 2019 volala Chamber College

V pondelok ráno sme išli do školy. Prvý týždeň sme „preverovali“ English Language Academy. Škola bola 5 minút peši od nášho apartmánu. V škole na recepcii nás poslali do druhej miestnosti na registráciu, kde nás odfotili a dali nám študentskú kartu a upozornili nás na rôzne výhody. Dostali sme rozvrh a ďalšie pokyny. Popoludní sme v ten deň boli na jazykovom kurze. Boli sme zaradení v správnej skupine, takže sme si jazykový kurz užívali naplno celý týždeň.

Prvý týždeň – ubytovanie v Gzire, prechádzky

Prvý týždeň sme bývali v Gzire. Popri škole sme chodili na prechádzky a objavovali sme čo a kde sa nachádza. Zistili sme, že v blízkosti  je krásny prístav . Na promenáde, ktorá je dlhá hádam aj 10 km sa dá po večeroch prechádzať, posedieť v bare, dať si pivo, vychutnávať šum mora. Ďalší týždeň sme sa presunuli do campusu Sprachcaffe.

Prvý deň v škole – Sprachcaffe

Druhý týždeň sme bývali v campuse Sprachcaffe. V campuse sa nachádza aj jazyková škola Sprachcaffe.

V pondelok o 8.55  bol welcome meeting, kde sa nám predstavili ľudia zo študijného oddelenia a ľudia, ktorí majú na starosti voľnočasový program. Ešte večer predtým nám na recepcii dali informačný balíček, takže sme vedeli čo a ako. Dostali sme mapku, informačnú brožúrku, autobusové spoje. V informačnej brožúrke boli užitočné informácie napríklad, kde sa nachádza bankomat, obchod, pláž a podobne.

Čítajte informačné brožúrky!

Učebnice sme si mohli kúpiť alebo prenajať za 6 EUR na týždeň. Večer bola zoznamovacia párty, na ktorej dostanete akýkoľvek nápoj zdarma. Tento event je super, pretože sa môžete zoznámiť s novými ľuďmi. A tak my sme sa zoznámili s Pavlom z Čiech, Robertom z Nemecka, Laszlom z Maďarska, dievčatami z Číny a Japonska.

Druhý týždeň – ubytovanie v campuse Sprachcaffe

Tentokrát sme bývali v apartmáne tzv. studio. Sme manželia, tak nám poskytli samostatný apartmán na spôsob garsónky. Vybavenie kuchyne bolo postačujúce na prípravu jednoduchých jedál, ale varili sme si málo, pretože bufet v campuse ponúkal raňajky, obedy aj večere.

V tomto type ubytovania je výhodné, ak si priplatíte  penziu a máte pokoj. Ale ak si penziu nepriplatíte, môžete si jedlo objednávať aj samostatne. V bufete s posedením sme si pochutnávali na super koláčoch, kávičke a šalátoch a inak aj ceny boli vynikajúce.

V areáli je tiež bazén, čo je super, lebo, keď sa nám nechcelo k moru, tak sme zostali pri bazéne pod tienikom. Sú tu samozrejme aj iné typy ubytovania:

Ubytovanie pre teenagerov od 13 – 17 rokov

Keďže na Malte sme boli traja – ja, môj manžel a moja dcéra Nika, rozhodli sme sa jeden krásny deň za ňou zájsť. Bolo celkom jednoduché sa dostať do destinácie Bugibba, no nebolo jednoduché sa s ňou dohodnúť na stretnutí, pretože mala dni plné aktivít. V tom čase boli na Malte aj naši teenageri, ktorých sme posielali cez našu agentúru.

Teenageri vo veku od 13 do 17 rokov majú cez Sprachcaffe trochu iný typ ubytovania a hlavne Bugibba je menej rušná a o niečo menšia, skrátka pre túto vekovú kategóriu vhodnejšia ako Sliema. Mládež sa môže prejsť pokojne na pláž alebo do mesta, pričom škola organizuje voľnočasové aktivity, ktoré mnohé sú už v cene balíčka alebo si ich teenageri doplatia.

Ako sme sa pripravovali na jazykový pobyt na Malte

Dohadovali sme sa niekoľko týždňov

Doma sme sa samozrejme dohadovali niekoľko týždňov, či vôbec chceme takýto typ dovolenky. Dva týždne vstávať každý deň ráno, pretože treba ísť do školy, samozrejme okrem víkendov. Po dlhšom zvažovaní, sme nakoniec usúdili, že je to v pohode, čiže vstávať o 8. hodine bolo akceptovateľné, keďže ráno sa škola začína približne o 9. hodine, navyše rozvrhy niekedy vymenia aj za popoludňajšie hodiny a väčšinou začínajú o 14.45 hodine a trvajú do 18. hodiny. Popoludní alebo dopoludnia je teda stále dostatok priestoru na voľnočasové aktivity a kúpanie sa v mori.

Rezervovanie jazykového pobytu a letenka

Keďže som zamestnaná v agentúre, ktorá sprostredkúva jazykové pobyty, uvedomovala som  si, že je potrebná skoršia rezervácia jazykového pobytu a letenky. Najlepšie už v januári, najneskôr v máji, ak sme mali v pláne vycestovať začiatkom júla. My sme rezervovali v apríli. Jednak je to z dôvodu ceny – zakúpenie letenky asi 2 – 3 mesiace pred odchodom alebo aj skôr vychádza na perfektnú cenu.  Leteli sme z Bratislavy cez Ryanair.

Jazykový pobyt Malta na vlastnej koži, v lietadle.

Táto spoločnosť má lacné letenky, ale za batožinu sa už pripláca a tu sme už porozmýšľali ako naložíme s batožinou. Nás letenka vyšla približne 220 EUR na osobu. K tomu si osoba môže pribrať jeden veľký kufor (20 kg) do podpalubia a jeden malý kufor (10 kg) do lietadla plus kabelku alebo notebook.

Ako sme to „vymysleli“ s batožinou.

My sme to urobili takto: Zobrali sme priority boarding a malý kufor na osobu a 1 veľkú kufor do podpalubia pre všetkých troch spolu, kde sme dali kozmetiku. Čiže jedna osoba mala aj veľký kufor. Na letisku sme potom kozmetiku prehodili z veľkého kufra do malých kufrov, keďže dcéra bola v mládežníckom  programe asi 7 km od nás.

Jazykový pobyt Malta na vlastnej koži, cvičenie na pláži

V rovnakom čase ako letenku sme rezervovali jazykový pobyt. Najmä mládežnícke programy sa rýchlo obsadzujú, preto sme dlho neváhali, keďže sme už boli rozhodnutí. Škola nám tak rezervovala miesto v jazykovom kurze. Mali sme dosť času na vyplnenie online testu, podľa ktorého nás škola zaradila do príslušnej jazykovej úrovne ešte pred príchodom. Nestrácali sme tak čas vypĺňaním jazykového testu v pondelok už v škole. Pri rezervácii ubytovania v skoršom termíne bola možnosť ubytovania podľa našich požiadaviek, napríklad bližšie k škole.

Ostatná príprava: Repelent, opaľovací krém, klobúk, apka na AJ – SJ slovník, adaptér, voda

Jazykový pobyt Malta na vlastnej koži, v klobúku.

Odporúčam so sebou vziať repelent – niekde menej, niekde viac, ale predsa len komáre sa vyskytujú.

Opaľovací krém: Ja osobne som si vymyslela systém opaľovania. V apríli idem asi 4 krát na úplne klasické solárium za 2 EUR na 10 minút, potom už nechodím. Urobí sa mi akoby taký základ. Ak stihnem, opálim sa niekde na Šútove alebo u nás na chate, ak nie nevadí, ale už sa nikdy v lete nespálim, ak si dávam pozor a nechodím cez obed na slnko.

Na Malte som zásadne šla na pláž dopoludnia alebo po 15.00 hod.

Čiže na Malte som zásadne šla na pláž dopoludnia do 12.00 alebo odpoludnia po 15.00. Cez obed je na Malte veľmi prudké slnko, ktoré ani nejako necítite, keďže tam pofukuje vietor, takže vždy sa natierajte, hlavne vrch a tvár a výhodou je nosiť tričká bez ramienok, krásne a rovnomerne sa Vám opáli dekolt aj keď ste na výlete. Mne nosil ruksak môj manžel, takže som nemala biele pruhy.

Klobúk: Hovorí sa, že slnko „zostaruje“ najviac, takže ja sa bez klobúka nepohnem ani na krok. Mám dva dovolenkové druhy, ktoré si vždy beriem so sebou: s veľkým šiltom vpredu – ten nosím na pláž a klasický dámsky klobúk, ten nosím na výlety.

Apka na AJ – SK slovník: Stiahnite si do mobilu aplikáciu, nepotrebujete byť online a nemusíte si trepať zo sebou slovník.

Adaptér: Na Malte majú iné zástrčky, preto potrebujete adaptér. V podstate ho mali na Malte za 2 EUR, my sme ho na SK kúpili za 10 EUR, avšak môže sa stať, že si budete chcieť hneď po príchode nabiť mobil alebo notebook a nebudete mať ako.

Pokiaľ si zabudnete adaptér niekde ho mávajú aj v školách za 3 EUR alebo po obchodoch, len treba ich objaviť. Keďže zásuvka je trojdierková môžete použiť malú fintu. Do hornej dierky zasuňte niečo, čo tam vojde, najlepšie z umelej hmoty a potom do zvyšných dvoch zasuňte našu zástrčku, musíte to robiť naraz, aby ste zasúvali do troch dierok, ako keď zasúvate adaptér. Nezabudnite, že ide o elektriku, takže buďte opatrní.

Jazykový pobyt Malta na vlastnej koži, adaptér1 Jazykový pobyt Malta na vlastnej koži, adaptér2 Jazykový pobyt Malta na vlastnej koži, adaptér3

Naše postrehy – praktické rady

V supermarketoch nájdete čo len chcete, ale menšie obchodíky majú svoju atmosféru

V Gzire sme objavili malé i väčšie obchody, kde sme si kupovali základné potraviny, pretože niekedy sme si varili. Našli sme súkromného mäsiara, ktorý mal vždy čerstvé mäsko a v mraziaku super zmrzlinu za perfektnú akciovú cenu. V blízkosti je diskontná predajňa, v ktorej sa oplatilo kúpiť nejaké lacné potraviny, v potravinách mali perfektný maltský syr, ktorý mi tak chutil, že som zjedla celý na posedenie. Bol vyrobený z kravského a kozieho mlieka a bol tak správne slaný a pre mňa fakt neodolateľný.

Menšie obchodíky na Malte majú svoju atmosféru.

V blízkosti campusu Sprachcaffe, asi 7 minút peši, je veľký supermarket, v ktorom mali všetko na čo si len spomeniete. Vedľa je aj pizzéria, bankomat a v areáli  campusu je bufet so super cenami na varené jedlo či kávu. Gzira nie je až taká rušná ako Pembroke, St Julians a Sliema avšak aj tu  sú obchodíky so suvenírmi či zeleninou a ovocím, stačí sa prejsť.

Malťania majú sladučké žlté slivky a UFO broskyne

Jazykový pobyt Malta na vlastnej koži, broskyne

Zeleninu a ovocie sa oplatí kupovať u miestnych predajcov. Lokálnu zeleninu domáci vozia na dodávkach a tá im slúži aj ako výkladná skriňa. Na Malte sa pestuje a sú výborné také tie ploské broskyne, ktoré vyzerajú ako ufo, žlté slivky, menšie nektarinky – sú veľmi sladké a akákoľvek zelenina. Ostatné ovocie sa dováža, keďže je Malta členom EÚ a tú kúpite vo veľkých reťazcoch.

Voda na Malte nie je pitná!

Jazykový pobyt Malta na vlastnej koži, pitná voda  Jazykový pobyt Malta na vlastnej koži, stojan

Vodu sa oplatí kupovať vo väčších baleniach. Napríklad 6 ks po 2 l, značky Krystal stojí 2, 60 EUR a chuťovo je podobná tej našej. Môžete vyskúšať aj iné značky a pozorujte ako Vám chutí voda. Môžete natrafiť aj na 5 litrovú vodu, tiež je cenovo výhodná, ale horšie sa s ňou manipuluje a prelieva do menších fliaš. Najdrahšie vychádza kupovať malé 0,5 litrové vody. Takže výhodné je nakúpiť si väčšie balenie a prelievať do menších fliaš a tak to nosiť zo sebou, aby ste nepratali 2 litrovú fľašu. Menšie fľaše môžete dať do mrazničky a kým vypijete prvé fľaše ostatné sa Vám roztopia a sú príjemne osviežujúce a nie teplé.

Malta má nádherné pláže…

Jazykový pobyt Malta na vlastnej koži, pláž.

Ubytovanie, ktoré poskytuje akákoľvek jazyková škola, nie je v blízkosti pláží. Ubytovanie na pláži je možné len na hoteli a ak chcete tiché a pokojné prostredie, odporúčam apartmán, ktorý sa nenachádza blízko pláže. Vysvetlenie je jednoduché. Pláž je sídlom rôznych barov, ktoré sú otvorené do rána a hlavne sú hlučné. Takže radšej sa lepšie vyspať a prejsť sa 30 minút na pláž, ako chodiť nevyspatý za 5 minút na pláž.

Ubytovanie na Malte odporúčam v rodine alebo v apartmáne.

Okrem vlastných nôh, je možnosť sa previesť v klimatizovaných autobusoch verejnej dopravy, prípadne si prenajímať bicykel, ale keďže s bicyklom nemôžete jazdiť po promenáde, ale len po cestách, je potrebná veľká dávka trpezlivosti na maltskú rušnú premávku. Ktorýmkoľvek smerom pôjdete, dostanete sa približne za 30 minút na krásne kamenné pláže priamo v St. Julians a Slieme: Spinola Bay, Balluta Bay, Lido, Chalet, odporúčam prejsť sa po promenáde v smere od prístavnej časti.

Kdekoľvek pôjdete, dostanete sa asi za 30 minút na krásne pláže.

Pokiaľ chcete vidieť typické nádherné maltské pláže, vycestujte za nimi . Autobusom alebo loďou. Autobusom to je lacnejšie a po suchu. Loďou po mori vyjde lístok asi na 20 EUR – pri kúpe treba zjednávať, ale väčšinou predajcovia výletov na Comino či Gozo ponúkajú zľavy sami. Medzi najkrajšie pláže na Malte patria: Paradise Bay, Comino, Ghajn Tuffieha, Ghar Lapsi v blízkosti Dingli Cliffs a pokľudná Gnejna Bay. Na Gozo Dwejra a či Gnejna Bay.

Jazykový pobyt Malta na vlastnej koži, comino.

Autobusy – verejná doprava

Autobusom sa na Malte dostanete kdekoľvek. Cestovný lístok v sezóne stojí 2 Eur, mimo sezóny je lacnejší. Môžete si však zakúpiť výhodnú kartu a prepravovať sa koľkokoľvek chcete. Napríklad týždňová karta za 21 EUR a môžete sa presúvať aj nočnými spojmi – samozrejme toto je výhodné, ak sa premiestňujete minimálne 2 x denne, napríklad na pláž. Alebo si môžete kúpiť kartu za 15 Eur na 12 jázd na dlhšiu dobu a dobíjať si ju. Tu je link.

Neprezradíme všetko

Veľa typov, čo všetko si na Malte môžete pozrieť, nájdete na Internete alebo v našom blogu. Naša previerka bola skôr o tom, aby sme si preverili to, čo ponúkame našim klientom a aby sme si na vlastnej koži prešli tým, čím si prechádzajú aj naši zákazníci.

Môžem konštatovať, že ja aj moja rodinka sme s jazykovými pobytmi boli maximálne spokojní, oddýchli sme si a zároveň sme sa posunuli v angličtine. Dokonca som mala miestami pocit, že na obyčajnej dovolenke bez jazykového kurzu by som sa tak trochu aj nudila.

Jazykový pobyt Malta na vlastnej koži, certifkáty.